Ako si udržať líniu a zdravie, keď je okolo nás toľko lákadiel?

Ako si udržať líniu a zdravie, keď je okolo nás toľko lákadiel?

Ukážeme vám, že zdravý životný štýl nemusí byť o odriekaní a prísnych pravidlách. Občasné podľahnutie maškrtám totiž vôbec nie je na škodu, práve naopak.

thumb

Zdravý životný štýl má dnes v našej spoločnosti významné miesto a preto sa mu nevyhýbajú ani rôzne módne trendy. Denne sa dočítame o nových špeciálnych diétach, pravidlách stravovania, superpotravinách a zázračných doplnkoch výživy, ktoré nám zaručia dlhý a zdravý život. Musíme skutočne prísne dodržiavať nemastné, neslané a nesladké pravidlá?

Smoothies

Veľkým hitom sú napríklad rôzne ovocné a zeleninové smoothie, treba si však uvedomiť, že takýto koktail sa nedá považovať za plnohodnotnú náhradu stravy a mali by sme ho do jedálnička zakomponovať, nie ho nahradiť. Rôzne zmesy ovocia, zeleniny, semienok, a rastlinných či živočíšnych mliečnych výrobkov, by tiež veľa diétujúcich prekvapili svojou vysokou kalorickou hodnotou. Určite sú však vhodnou alternatívou príjmu zeleniny a ovocia, najmä pre tých, čo každodenne zápasia s nedostatkom času.

„Tuky sú zlé“

Takmer každá diéta odporúča obmedziť príjem tukov na úplné minimum. Kvalitné tuky v podobe rôznych prírodných olejov sú však pre naše telo potrebné. Množstvo vitamínov je totiž rozpustných práve v tukoch. Napríklad zeleninu je preto zdravšie konzumovať ako súčasť šalátu s dresingom z kvalitného oleja, ako ju chrúmať surovú.

Naozaj treba vylúčiť soľ?

Soľ (NaCl) sa prirodzene nachádza v množstve potravín okolo nás a je pravda, že mnohé z nich už dochucovať soľou nie je potrebné. Avšak nesoliť neznamená jesť zdravo, soľ totiž obsahuje prvky, ktoré pri konzumácii v rozumnej miere prospievajú nášmu zdraviu. Samotný sodík (Na) patrí k najdôležitejším minerálom, ktoré ľudský organizmus nevyhnutne potrebuje na reguláciu objemu telesných tekutín a prenos nervových vzruchov, Vhodným zdrojom na jeho dopĺňanie môžu byť prírodné minerálne vody s prirodzeným obsahom sodíka a potrebnými stopovými prvkami ako horčík, vápnik, draslík, kremík, zinok, selén.

Ak sa snažíme znížiť denný príjem sodíka, je vhodné obmedziť najmä príjem soli vo forme (NaCl) v priemyselne spracovaných potravinách. Sodík v minerálnych vodách je v porovnaní s tým zanedbateľný a najmä viazaný na hydrogénuhličitany (ako NaHCO3), nie na chloridy (ako NaCl). Mnohé štúdie amerických, nemeckých, ale i českých balneológov potvrdili, že pitie hydrogénuhličitanových sodných minerálnych vôd môže dokonca viesť k normalizácii krvného tlaku. 

„Cukry nepatria do zdravého jedálnička“

Nezabúdajme tiež, že či už chceme mať štíhlejšiu líniu, alebo len zdravo žiť, nemali by sme zo svojho jedálnička vyradiť sacharidy. Tie sú totiž hlavným palivom pre mozog a červené krvinky, a diéte odmietajúcej akékoľvek sacharidy sa naše telo nepoteší. Pri dlhodobo jednostrannej strave alebo kalorickom podhodnotení organizmu sa totiž môže aj inak zdravé telo brániť, čo môže viesť k zdravotným komplikáciám rôznej závažnosti.

Výživa v zimnom období

Krátkodobé experimenty môžu mať v chladnom období nepriaznivý vplyv na našu imunitu, ktorú je potrebné, naopak, posilňovať. Telu musíme dodávať živiny, vitamíny a minerály formou rôznorodej stravy a pestrého pitného režimu.

Niektoré idey, na ktorých sú súčasné stravovacie trendy založené, môžu mať pozitívny efekt na zdravie a pomôcť pri regulovaní hmotnosti alebo boji s nadváhou, mali by sme sa však nimi skôr inšpirovať, ako ich prísne dodržiavať. V stravovaní je dôležitá pestrosť, a to nielen pre naše telo, ale aj myseľ.

Vďaka množstvu lákadiel, ktoré nás obklopujú, a ktoré si kvôli prísnym pravidlám v stravovaní odopierame, sa dostávame pod tlak, a chuť na rôzne maškrty sa neustále zväčšuje. Pokiaľ však bude základ našej stravy tvoriť vyvážený jedálniček, nie je dôvod si občas nedopriať nejakú tú sladkú odmenu alebo kalorickejšie jedlo.

Pamätajme tiež, že športovať sa dá aj v zime a najlepší priateľ zdravého tela je okrem pestrej stravy práve pohyb. Aj v chladnom počasí si môžeme vybrať z rôznych pohybových aktivít rozličnej náročnosti od klasického behu, cez jógu, až po tanec či bedminton. Pri športe vždy pamätajme na pravidelné dopĺňanie tekutín, už strata 2% vody z tela spôsobuje príznaky dehydratácie, takže bolesť hlavy, malátnosť, alebo poruchy sústredenia nemusia byť z jesenného počasia a dajú sa ľahko zahnať pohárom minerálky alebo iného obľúbeného nápoja.  

Základ stravy by mali tvoriť kvalitné bielkoviny, zelenina, ovocie a sacharidy, pričom je dôležité si zachovať zdravú rovnováhu príjmu a výdaja energie a na pestrosť myslieť aj pri pitnom režime, ktorý je rovnako dôležitý v zime, ako v lete.

Odborníci a naše staré mamy zhodne tvrdia, že najzdravšie pre naše telo aj myseľ je dopriať si, čo nám chutí, ale v rozumnej dávke. Jedzme zdravo, ale pestro, hýbme sa, odmeňujme sa, a modernými gastro trendami sa inšpirujme, ale s mierou.