Superpotraviny sú v skutočnosti bez super schopností

Superpotraviny sú v skutočnosti bez super schopností

Sú vynikajúce a sú dôležitou súčasťou vášho jedálnička. Rovnako ako všetky ostatné potraviny.

thumb

Naše telo si nedokáže vytvoriť všetky látky potrebné pre život, preto ich prijímame v strave a nazývame ich antioxidanty. Patria medzi nich najmä vitamíny, minerály a rôzne kyseliny. Ak ich máme dosť, znižujme si hladinu cholesterolu alebo napríklad riziko infarktu.

Niektoré druhy potravín, zeleniny a ovocia, ktoré obsahujú tieto dôležité látky, sa začali pred pár rokmi označovať ako superpotraviny. Vzniklo množstvo diét založených výhradne na superpotravinách s cieľom predĺžiť si život, vyliečiť depresie alebo dokonca zvýšiť inteligenciu.

Najznámejšie z týchto zázračných pomocníkov sú Goji bobule, Acai bobule, Chia semiačka, granátové jablko či naše domáce čučoriedky.

Proti tomuto hnutiu sa ozvali niektorí odborníci tvrdiac, že „myšlienka superpotravín je prinajmenšom nezmysel a pri najhoršom škodlivá.“ - Catherine Collins, Vedúca dietetička v Nemocnici Sv. Juraja, Londýn.

Čo je teda mýtus a čo je pravda?

Áno, tieto látky naozaj prospievajú nášmu telu

Vitamíny a minerály zlepšujú fungovanie mnohých ľudských orgánov. Presnejšie povedané, ich nedostatok nám spôsobuje problémy.

Bez draslíka zaťažujeme svaly, horčík nám riedi krv a podporuje činnosť srdca, bez fosforu máme slabšie kosti a kĺby, železo je dôležitá súčasť krvi, preto bez neho potrebujeme viacej spať.

Vitamín A podporuje zrak a trávenie, vitamíny radu B nám pomáhajú získavať zo stravy potrebnú energiu, vitamín C je dôležitý pre silnú imunitu a vitamín D potrebujú naše kosti a svaly.

Omega-3 a Omega-6 mastné kyseliny prenášajú tuky, ktoré potrebujeme ako zdroj energie aj stavebnej hmoty buniek, a tiež napríklad zlepšujú metabolizmus a bojujú proti zlému cholesterolu.

Áno, superpotraviny naozaj obsahujú tieto látky

Goji bobule skutočne obsahujú vitamín C, B2, A, z minerálov vápnik, železo, selén a ďalšie antioxidanty. Acai bobule majú zásobu vitamínu A, a tiež obsahujú vápnik a sodík. Chia semiačka sú bohaté na omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, vápnik a fosfor. V granátovom jablku nájdeme najmä vitamíny C, K a B9, omega-6 mastné kyseliny, draslík a fosfor. Čučoriedkami môžeme dopĺňať zásoby vitamínov typu B, C, K a tiež omega-3 aj omega-6 mastné kyseliny.

Podľa tejto logiky je superpotravina aj dobrá slovenská minerálna voda. Lenže minerálky si nerobia dosť silný marketing, aby presvedčili celý svet o svojich super schopnostiach.

Nie, tieto potraviny nemajú super schopnosti a nedokážu to, čo tvrdia

Keďže neexistuje jednoznačná definícia superpotraviny, Európsky Parlament vydal v roku 2006 nariadenie o označovaní výrobkov. V nej určil, že akékoľvek tvrdenia o zdravotných účinkoch potravín musia byť podložené výskumom.

A výskumy sa začali robiť. Problém je, že v laboratóriu operujú výskumníci s výťažkami a vysoko koncentrovanými látkami. Ukazujú tak účinky jednotlivých zložiek potravín na ľudský organizmus namiesto účinkov samotnej potraviny. Napríklad cesnak obsahuje látky, ktoré znižujú zlý cholesterol a upravujú krvný tlak. Človek by však musel zjesť 28 celých strúčikov denne, aby dosiahol dávku použitú pri testoch v laboratóriu.

Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA) sa na túto problematiku pozrel vo svojich laboratóriách a nenašiel žiadne pozitívne účinky antioxidantov na ľudský organizmus a dokonca sa objavili aj štúdie, ktoré objavili ich negatívne účinky.

Nie, diéta zložená výhradne zo superpotravín nezachraňuje životy

Dietetik, odborník na zdravú výživu, Alison Hornby je zároveň hovorcom Britskej asociácie dietetikov. Podľa jeho slovŽiadne jedlo, a tým myslím aj takzvané „superpotraviny“, nemôže vyvážiť nezdravé jedenie. Ak ľudia mylne veria, že môžu zvrátiť následky nezdravého životného štýlu jedením super jedla, pravdepodobne budú pokračovať v ničení svojho zdravia ostatnými aktivitami bezo zmeny.“

Super diéta vám teda môže priniesť viac škody než úžitku. Skutočným kľúčom k zdraviu je prijímanie vitamínov, minerálov a kyselín zo všetkých dostupných zdrojov. Jedzte dostatok zeleniny aj ovocia, pite dostatok tekutín a pravidelne sa hýbte. Potom si pokojne doprajte palacinky, kúsok cheesecaku alebo colu.

Pokiaľ budete jesť všetko s mierou, budete žiť šťastný a zdravý život 😊

 

Zdroje

http://nutritiondata.self.com/

http://www.nhs.uk/Livewell/superfoods/Pages/what-are-superfoods.aspx

https://www.theguardian.com/uk/2007/may/13/health.healthandwellbeing1