Čím všetkým si môžeme osladiť jedlo alebo nápoje okrem klasického cukru

Čím všetkým si môžeme osladiť jedlo alebo nápoje okrem klasického cukru

Zmena je život. A sladké k životu potrebujeme, takže je dobré cukor z času na čas zameniť za niečo nové.

thumb

Stévia

Rastlina pôvodom z Južnej Ameriky obsahuje sladivé látky takmer v celom svojom tele okrem koreňa. Je preto veľmi výhodné vypestovať si ju aj u vás doma – potrebuje veľa svetla a tepla. Koreň si môžete jednoducho zakúpiť v kvetinárstvach aj pod názvom sladká tráva.

Vo veľkom je používaná ako stolové sladidlo, a tiež pri výrobe žuvačiek, zubných pást a v nápojoch. Sladidlo zo stévie je 200 až 300 krát sladšie ako cukor, neobsahuje žiadne kalórie, nezvyšuje krvný cukor a je tak vhodná aj pre diabetikov.

stevia listy

Brezový cukor

Toto sladilo patrí do kategórie alkoholických cukrov, ale nebojte sa, nemajú problémy s pitím 😃 Je to len chemické označenie procesu ich výroby. Vznikajú totiž kvasením kukurice alebo cukrovej trstiny. 

Brezový cukor sa odborne nazýva xylithol, takže sa pri tomto názve nezľaknite. Konzistenciou aj sladkosťou je veľmi podobný bežnému cukru, je teda ideálna náhrada 😉

gif brezovy cukor

Erythritol

Patrí do rovnakej rodiny ako brezový cukor. Prirodzene ho nájdeme v hrozne, hruškách či melóne. V obchode ho však kúpite najčastejšie vo forme bielych granúl alebo prášku. Je odolný voči teplote až 160° Celzia, takže ho môžete bez obáv používať aj do mnohých koláčov.

Nie je taký sladký ako bežný cukor, ale to neznamená, že s ním musíte plytvať. Aj pri ňom platí – všetko s mierou.

gif plytvanie cukrom

Jakon

U nás pomerne neznáma plodina pochádza z Južnej Ameriky. Zdrojom sladidla sú jej zhrubnuté korene – hľuzy. Môžeme ich konzumovať ako bežné zemiaky, teda surové, varené, vo forme čipsov. Najčastejšie sa však ako sladidlo používa sirup z jakonu.

Sladká chuť jakonu sa ukrýva v zložitom chemickom názve fruktooligosacharidy. Sú to zložité cukry, ktoré sa nerozkladajú v žalúdku, ale až v hrubom čreve – nazývame ich aj prebiotiká. Preto nám jakon zlepšuje trávenie.

V supermarkete si jeho hľuzy nepomýľte s topinamburom, ktorý je u nás bežnejší.. Kúpite ich jedine v BIO obchodíkoch alebo e-shopoch so zdravou výživou a najmä vo forme sirupu.

jakonovy sirup

Trstinová melasa

Je vlastne druhým štádiom pri výrobe cukru z cukrovej trstiny. Obsahuje veľa vitamínov, najmä železo, vápnik, draslík a horčík. Kvôli obsahu týchto živín je popisovaná ako superpotravina, ale vy už viete, že superpotraviny v skutočnosti neexistujú.

Každopádne je veľmi užitočná pre vaše telo a svojou hustou konzistenciou pripomínam med. Ak si zvyknete na jej špecifickú chuť, môžete si ju pokojne natrieť rovno na chlieb.

trstinova melasa

Javorový sirup

Všetci ho poznáme z amerických filmov, ale už pomerne dlho je udomácnený aj na našom trhu. Tiež má veľmi špecifickú chuť, a tak s ním začínajte pozvoľna. Jeho chemické zloženie umožňuje skladovať ho v mrazničke, pretože aj po rozmrazení bude mať stále rovnaké vlastnosti.

Vysokým obsahom rôznych minerálov a omega-6 mastných kyselín prispieva k vášmu zdraviu a keďže je približne trikrát sladší, je ideálnou náhradou za starý známy cukor. Hoci, taký tanier lievancov s čučoriedkami a javorovým sirupom je veru viac než len náhrada.

javorovy sirup

Kokosový cukor

Ako názov napovedá, tento cukor získavame z miazgy kokosovníka. Svojou odolnosťou voči teplu a nízkou teplotou topenia je vhodný na pečenie a zoženiete ho v každom dobrom obchode so zdravou výživou.

Kokosový cukor obsahuje inulín, ktorý je prebiotikum, čiže pozitívne pôsobí na ľudské trávenie. Inak je okrem svojej hnedej farby veľmi podobný bežnému cukru, takže sa pri jeho konzumácii nemusíte obávať nezvyčajných reakcií.

kokosovy cukor

Vymeniť cukor za inú alternatívu by mala byť vždy otázka chuti a nie diéty. Totiž, každý gram sacharidu obsahuje približne 4 kcal či je v kokose, breze alebo cole. Nenechajte sa zlákať ani na nízky glykemický index, pretože ten hovorí len o vstrebávaní do krvi a sám o sebe nerobí cukor zdravším.

Nijaké číslo v tabuľke by vám nemalo meniť návyky a jedálniček. Skutočne dôležité je mať vo všetkom správnu mieru, piť veľa tekutín a pravidelne sa hýbať. S takým prístupom si môžete užívať od stévie až po čokoládovú tyčinku každé jedlo  😊

 

Zdroje

http://nutritiondata.self.com/