Toto je dôvod, pre ktorý trpíte jojo efektom, keď sa snažíte schudnúť

Toto je dôvod, pre ktorý trpíte jojo efektom, keď sa snažíte schudnúť

Schudnete, priberiete, schudnete, priberiete... Je to frustrujúce. Čo sa s tým dá robiť?

thumb

Ak ste niekedy držali nejakú diétu, zrejme ste už o jojo efekte počuli. V horšom prípade ste ho aj zažili. Je to jav, ktorým popisujeme opätovné priberanie po schudnutí. Napríklad na jar schudnete do plaviek, v lete si užívate slnko a vodu a na jeseň sa pomaly zazimujete – naberáte naspäť stratený tuk. Veď pod svetrom to aj tak nebude vidieť :) A po zime nabehnete znova na ten istý cyklus.

gif zena na vahe

Čo spôsobuje jojo efekt

Telo má v sebe zložitý súbor mechanizmov, ktoré sa nazývajú homeostáza – teda zotrvanie v aktuálnom stave. Homeostáza pomáha udržať hladinu cukru v krvi, dostatočné množstvo tekutín v tele, správnu telesnú teplotu a mnoho ďalších hodnôt.

Jednoducho nás chráni pred vonkajšími vplyvmi – pred stresom, zmenami počasia, ochoreniami... Homeostáza pomáha telu vrátiť sa do normálneho stavu. Alebo do stavu, ktorý považuje za normálny. Ak máte celý život nadváhu, telo považuje za normálny stav nadváhu.

Ale aby ste si nemysleli, že sa stačí vyhovoriť na hormóny, jojo efekt má ešte inú, rovnako dôležitú príčinu.

Pri diétach často chudneme s krátkodobými cieľmi. „Chcem schudnúť do svadobných šiat“ alebo „chcem schudnúť na stretávku zo strednej“, poviete si. Zdanlivo najľahšia cesta je diéta – vysadíte cukry alebo tuky alebo nebodaj oboje podľa toho, čo je práve trendy.

To je pri chudnutí najhorší možný prístup. Zdravý a vyvážený životný štýl znamená trvalé a udržateľné zmeny. Nemôžete sa zo dňa na deň rozhodnúť, že prestanete jesť cukry. Teda môžete, ale nie je to dlhodobo udržateľné.

Telo potrebuje k správnemu fungovaniu tuky, cukry aj bielkoviny. A nie len vaše telo – psychika takisto zohráva obrovskú rolu. Keď sa odstrihnete od jednej z týchto troch zložiek, začnete myslieť len na to, ako by ste si dali obľúbenú sladkosť, alebo rezeň, alebo nápoj... A to je prvý krok k tomu, aby ste na svojej misii zlyhali.

gif cokoladova torta

Riziká častého diétovania a neustáleho jojovania

Nedávno publikovaná štúdia tvrdí, že hladovaním a prísnymi diétami zvyšujeme svoje šance na jojo efekt. Telo totiž nevie, či hladujete zámerne alebo je vo svete hladomor. A tak sa pripraví na ukladanie energie – okamžite, ako začnete jesť normálne, sa telo pokúsi vrátiť do svojho normálu.

Iná štúdia taktiež ukázala, že po prísnych diétach sa nám spomaľuje metabolizmus a tak, keď sa chceme vrátiť k normálnemu stravovaniu, musíme výrazne zvýšiť fyzickú aktivitu oproti „normálnemu“ stavu. A keďže zrazu pridať k dennému režimu dve hodiny cvičenia navyše je náročné, mnoho dietujúcich naberie váhu naspäť.

Výsledky týchto výskumov navzájom súvisia a ich záver je jednoznačný: prísne diéty nikomu nepomáhajú. Navyše opakované diéty zvyšujú riziko kardiovaskulárnych chorôb a cukrovky.

gif homer beha

Ako sa jojo efektu vyhnúť

Postupne začnite znižovať kalorický príjem

Dodržujte toto pravidlo o pomere bielkovín, cukrov a tukov vo svojich jedlách:

Začnite zvyšovať svoj energetický výdaj – nepoužívajte výťah, z MHD vystúpte o zastávku skôr.

Neodopierajte si obľúbené jedlá a nápoje – doprajte si ich však s mierou a zarátajte ich do kalorického príjmu alebo si vyberte ich nekalorický variant.

Pripravte sa na to, že zmeny vo vašej životospráve musia byť dlhodobé, inak sa jojo efekt vráti.