Ako sa naše telo zbavuje vody? Nie len spôsobom, ktorý vám napadne ako prvý

Ako sa naše telo zbavuje vody? Nie len spôsobom, ktorý vám napadne ako prvý

Zopár faktov z biológie človeka a tipy, ako netrpieť v letných horúčavách.

thumb

Bez vody by život nemohol existovať – preto je svet vo vytržení, keď raz za čas objavíme vodu na vzdialenej planéte. Je totiž šanca, že by tam mohol byť život. Aj naše telo potrebuje vodu, aby mohlo fungovať – bez vody nemôže prúdiť krv a roznášať živiny tam, kde sú potrebné.

tomto našom článku sa dozviete, z akých nápojov – a jedál! – získavame vodu. Možno ste nevedeli, no telo ju dokáže vyťažiť aj z jogurtu či ryže. Zo stravy získavame približne 20% tekutín, až 50% by sme mali v ideálnom prípade prijať z pitnej vody a minerálok, 30% môžeme získať z iných nápojov – káva, čaj, limonády, ovocné šťavy...

Vodu strácame močením

Pochopiteľne. Viete však, prečo je moč tmavší či bledší v závislosti od toho, koľko vody pijete? Telo má zložitý systém mechanizmov, ktoré ho udržujú v prevádzke. Tento systém sa nazýva homeostáza – teda telo neustále pracuje na tom, aby jeho vnútorné prostredie zostalo bezo zmeny.

Jeden z dôležitých signálov, ktoré sleduje, je hustota krvnej plazmy. Keď je hustá, zoberie si z obličiek viac vody – a do moču sa dostane vody menej, čím sa stáva koncentrovanejší a tmavší. Pokiaľ má krvná plazma vody dostatok, môžeme ju vycikať – a teda je moč menej koncentrovaný a bledší.

gif mopsik cika na prednych 

Ale aj potením

Pri vysokom športovom nasadení môžeme za hodinu stratiť až dva litre potu. Dostatok tekutín počas tréningu zaručí, že telo sa môže dostatočne ochladzovať. Takisto strácame sodík, draslík a iné dôležité minerály, ktoré nám pomáhajú udržať výkon a zlepšiť vstrebávanie tekutín. Je preto veľmi dôležité priebežne ich dopĺňať, či už z minerálok alebo športových nápojov.

Práve sodík je optimálne dopĺňať minerálkami s jeho zvýšeným obsahom, je to pre telo menej zaťažujúce, ako keď je jeho zdrojom soľ – chlorid sodný. Je dôležitý pre funkciu nervových tkanív, no jeho prebytok môže zaťažiť obličky. Kým v minerálke je sodíku 0,037g na 100ml, napríklad v šunke ho je až 2,5g na 100g. Okrem neho nájdete v minerálnych vodách dôležité stopové prvky a ďalšie minerály v kombináciách, ktoré uľahčujú ich využiteľnosť a sú nevyhnutné pre výživu organizmu 

Takisto dýchaním

Vydýchať môžeme až pol litra vody denne. Pľúca musia byť neustále zvlhčované a ich vlhkosť sa stráca práve dýchaním. Vďaka pare v dychu môžeme písať odkazy na okná. Aj túto stratenú vodu však kontrolujú obličky.

gif dych na sklo harry potter 

A stolicou

Práve v hrubom čreve sa vstrebáva voda zo stravy. Keď však dostanete hnačku, táto voda sa nestihne vstrebať a preto je zvýšená hydratácia veľmi dôležitá. Ak nepijete dostatok vody, riskujete zápchu – pretože črevá budú mať problém pohnúť s dehydrovanou masou stravy.

Za bežných okolností strácame stolicou približne 6% všetkej prijatej vody. Ak nepijete dostatočne veľa, telo začne spotrebovávať svoje zásoby vody a okrem zápchy vám hrozí zhustenie krvi a nedostatočná výživa mozgu.

Pite dostatok vody, minerálok a ak pravidelne športujete, tak aj ionových nápojov, ktoré vám doplnia stratené elektrolyty – alebo inak povedané, minerály. Zaručíte si tak leto, trávenie aj výživu bez problémov :)