Toto sú príznaky a riešenie jesennej depresie

Toto sú príznaky a riešenie jesennej depresie

Možno sa to stáva aj vám. Keď sa dni skracujú, slnko svieti na oblohe čoraz menej a počasie sa zhoršuje, mnohým ľuďom sa pokazí nálada.

thumb

Na tých senzitívnejších však môže mať táto zmena obdobia ešte hlbší vplyv. „Ľudia môžu pociťovať dlhodobú sklesnutosť nálady, letargiu, nerozhodnosť, bezradnosť, zhoršenú schopnosť až neschopnosť tešiť sa z toho, čo ich inokedy potešiť vedelo,“ hovorí psychiatrička Alena Mažgútová pre portál primar.sme.sk.

Našli ste sa v tom? Sú to príznaky sezónnej poruchy nálady, ľudovo - jesennej depresie. Syndróm SAD, skratka z anglického výrazu Seasonal affective disorder, útočí zväčša v jesenných mesiacoch. Pôsobí podobne ako depresia, ale má sezónny charakter a s príchodom jari zväčša odíde.

Prečo práve na jeseň?

Jeseň je plná nových vecí: nový školský rok a nové úlohy, nové pracovné miesta či nové plány. Keď sa stres a úzkosť z týchto zmien spoja s melancholickým počasím, niet divu, že to má negatívny dopad na náš krehký neurologický systém.

 

gif uprsana jesen

Vedci pod vedením Dr. Jeffreyho Meyera z kanadského Centra pre závislosti a mentálne zdravie zistili ďalšie spojenie medzi jeseňou a naším mozgom. Keďže je v tomto období vonku skôr tma, telo produkuje menej sérotonínu, ktorý sa podieľa na tvorbe hormónov šťastia. Práve na jeseň sa začína to obdobie, kedy chodíme za tmy do práce aj z práce.

Kvôli tomu majú vedci podozrenie, že tento sezónny druh depresie súvisí s vývojom človeka. Telo sa chce pripraviť na zimné obdobie, kedy predkovia viac odpočívali a prečkávali zimu v príbytkoch. Preto môžeme mať zvýšenú chuť do jedla a chce sa nám spať viac ako zvyčajne.

Najčastejšie príznaky sezónnej depresie:

-          Pocit zníženej energie a strata záujmu o doterajšie koníčky

-          Nespavosť alebo naopak – potreba spať príliš veľa

-          Podráždenosť a náladovosť

-          Zmeny v apetíte a náhla zmena váhy

-          Pocit prázdnoty a menejcennosti

Ak si myslíte, že trpíte SAD, neignorujte symptómy a nehanbite sa vyhľadať psychológa. Jesenná depresia môže prerásť do trvalej, no s odborníkom jej viete čeliť ľahšie.

Ešte pred tým však môžete vyskúšať tieto činnosti, ktoré môžu jej príznaky zmierniť.

1. Vyskúšajte svetelnú terapiu

Ako sme už spomenuli, jedna z príčin SAD je v podstate nedostatok svetla. Uprednostňujte prechádzky a snažte sa dostať von za slnka čo najviac. Okrem toho existujú účinné svetelné lampy, ktoré poskytujú slnečné žiarenie, simulujú svitanie či stmievanie, a tak nahrádzajú nedostatok denného svetla.

2. Udržiavajte pravidelný režim spánku

Keďže SAD často vyvoláva poruchy spánku, je dôležité zachovať pomerne prísny spánkový plán. Niekto trpí nespavosťou a niekto má naopak potrebu prespať deň aj noc. Dbajte na to, aby bol váš spánok pravidelný a dostatočný. Väčšina dospelých potrebuje denne 6 až 8 hodín spánku, no potreba spánku je individuálna.

3. Hýbte sa

Jesenná depresia môže spôsobiť to, že sa chcete zamknúť v byte a prežiť tam až do jari. Trávenie času vonku a pravidelný pohyb bojujú proti tejto túžbe a obnovujú energiu a dobrú náladu, ktorú mávame po cvičení.

„Pohyb nám naozaj robí dobre. Zvýši sa nám prekrvenie mozgu, môže sa zlepšiť náš kognitívny výkon. Keď pravidelne trénujete, štúdie ukazujú, že pohyb môže mať rovnako efektívny účinok ako antidepresíva,“ vysvetľuje Doc. Barbara Ukropcová zo SAV.

gif behanie vonku jesen

4. Jedzte vyváženú stravu

Stáva sa, že sa depresiu snažíme zahnať jedlom, a často stratíme mieru. To sa samozrejme odzrkadlí na váhe, čo samo o sebe môže prispieť k zlej nálade. Pokúste sa nájsť rovnováhu medzi vašou túžbou po sladkom a konzumáciou dostatočného množstva bielkovín a zeleniny, zatiaľ čo neprekročíte odporúčaný denný príjem kalórií, ktorý je pre priemerného dospelého človeka stanovený na 2000kcal.

5. Doprajte telu vitamín D a horčík

Keďže vitamín D získavame hlavne zo slnka a počas leta na nás svieti často, na jeseň je hladina tohto vitamínu výrazne nižšia. Mnoho štúdií spája depresiu a úzkosť práve s jeho nedostatkom. Okrem toho, horčík je tiež pomocníkom, ktorý vyživuje centrálny nervový systém a znižuje úzkosť, paniku a nervozitu. Zvýšte si ich hladinu výživovými doplnkami či minerálnymi vodami s obsahom horčíka.

Ak trpia jesennou depresiou vaši blízki, hoci môžu protestovať, nenechajte sa odradiť a venujte im svoj čas. Každopádne, neberte sezónnu depresiu na ľahkú váhu a podniknite kroky, ktoré vám pomôžu cítiť sa lepšie.