Ak sa pravidelne nehýbete, ste hlúpi. Doslova

Ak sa pravidelne nehýbete, ste hlúpi. Doslova

Prosíme, neberte to ako urážku. Je to vedou potvrdená biologická reakcia nášho tela.

thumb

Často hovoríme, že pohyb je dôležitou súčasťou zdravého životného štýlu. Okrem priameho vplyvu na hmotnosť vďaka spaľovaniu energie, prispieva aj k celkovému skvalitneniu života. V seriáli rozhovorov s Doc. MUDr. Barbarou Ukropcovou, PhD. zo Slovenskej akadémie vied sme sa dozvedeli, že pohyb nás dokonca robí šťastnejšími.

Určite ste už aj sami zistili, že po poriadnom behu prídete domov síce unavení, ale s úžasným pocitom a prekvapivo nabití energiou. Ale zaujímavé je, že ste sa vrátili aj chytrejší.

Fyzická aktivita nám totiž zvýši prekrvenie celého tela, vrátane mozgu. To znamená, že okrem príjemného tepla v končatinách môžeme pocítiť aj zvýšenie mentálneho výkonu a našich kognitívnych - poznávacích schopností. Viac sa môžete dozvedieť priamo vo videu:

Toto tvrdenie však nepatrí len Doc. Ukropcovej, ale opakovane ho potvrdzujú aj odborné štúdie.

Ak si na dôchodok odvádzate peniaze, prečo nešetríte aj svoj mozog?

Táto meta analýza z roku 2003 porovnala výsledky osemnástich štúdií a výsledky ukazujú, že fyzická aktivita zlepšila kognitívne schopnosti ľudí vo veku 55-80 rokov, kedy sa u sedavých typov začínajú prejavovať známky staroby, napríklad pomalšie reakcie.

Výskumníci z londýnskej University Collage v roku 2009 preukázali, že fyzická aktivita pomáha bojovať aj proti degeneratívnym ochoreniam mozgu. V štúdii objavili až o 28 % nižšiu mieru postihnutia demenciou a o 45 % nižšie riziko ochorenia na Alzheimerovu chorobu v porovnaní s najmenej aktívnymi účastníkmi.

V tejto štúdii je vyzdvihnutý aj prínos obyčajných 10-minútových prechádzok.

muz beha so psom pohyb zima sneh

Do fyzickej aktivity sa teda počíta vašich denných 10 000 krokov, ranný beh aj návšteva posilňovne. V článku od kondičného trénera Maroša Krivosudského sa môžete dočítať, prečo zdvíhanie činiek nie je výsada len pre mužov so širokými ramenami, ale benefituje z neho úplne každý.

Buďte chytrí a navyše v pohode

Najviac skúmaný prínos pohybu je jeho úprava nálady. Už v roku 1985 sa ukázalo, že pomáha bojovať s miernou až stredne silnou depresiou. Singapurskí vedci v roku 2014 skúmali aj zavedenie fyzických cvičení do pracovného života sedavých zamestnaní a odhalili pozitívny vplyv v podobe znižovania depresívnych symptómov aj úzkosti a náznaky znižovania stresu.

stastny mlady muz pije vodu kancelaria

Ak je jedným z vašich novoročných predsavzatí viac sa hýbať, máte tak našliapnuté aj k väčšej psychickej pohode. Ako sme však písali minule, vyvarujte sa nárazovému cvičeniu a neklaďte si zbytočne veľké nároky. Mohli by ste si ublížiť.