Tieto krajiny zaviedli daň z cukru, ale ich obyvateľstvo zostalo obézne

Tieto krajiny zaviedli daň z cukru, ale ich obyvateľstvo zostalo obézne

Má teda zmysel platiť za cukor viac?

thumb

Mnohé štáty v priebehu posledných rokov zavádzali daň z cukru a odôvodnili ju tak, že bojujú proti obezite svojich občanov. Najnovšia regulácia vošla do platnosti v apríli minulého roka vo Veľkej Británii, čo vyvolalo vlnu mediálnej podpory pre globálny problém.

Z ekonomického hľadiska je to jasné – ak vzrastie cena, zníži sa dopyt. Ľudia by tak mali logicky prijímať menej kalórií z nápojov, či iných sladených potravín a vo výsledku schudnúť.

Problém je, že ekonomická teória je od zdravotníckej reality náramne vzdialená.

Daň nemusí znamenať nižšiu spotrebu

Z ekonómie teda vychádza predpoklad, že ak sa zvýši cena sladeného nápoja, človek prirodzene obmedzí jeho spotrebu. V skutočnosti však ľudia môžu kúpiť lacnejšiu verziu s rovnakým alebo vyšším obsahom kalórií, prípadne si po ňu zbehnú do susednej krajiny, ktorá výrobky nezdaňuje.

Alebo sa, jednoducho, rozhodnú za drahší artikel zaplatiť, čím sa síce naplní štátna pokladnica, ale to je tak všetko. 

zena pripija kollovy napoj

Spotreba sa skutočne znížila. Naoko

V Mexiku zaviedli 10 % daň na nápoje s pridaným cukrom v roku 2014. Predaje týchto nápojov sa v priebehu prvého roka znížili, ale hneď v nasledujúcom sa vrátili takmer na pôvodnú hodnotu, čím vznikol prepad o 0,39 % oproti predajom pred zdanením.

V Maďarsku zaútočila daň v roku 2011 na alkoholické aj nealkoholické nápoje sladené cukrom, ale aj na sladkosti a čokoládu a dokonca na produkty so zvýšeným obsahom soli či tuku, tzv. „hamburgerová daň"“  

Predaje sladených nealko nápojov klesli o 15,1 % v dvojročnej perióde, no je otázne, aká zásluha patrí novej dani, pretože klesali o 13,5 % už v predchádzajúcom období.

Dánsko malo daň na nealkoholických nápojoch zavedenú už od 30-tych rokov minulého storočia. Keď ju však v roku 2010 zvýšilo, v nasledujúcom roku predaje dokonca stúpli o 3 %, následne klesli o 2,3 % a znovu vzrástli o 3,1 % v roku 2013.

Vláda toto opatrenie úplne zrušila v roku 2014, pretože ľudia vynášali kapitál von z krajiny a nakupovali obľúbené nápoje v susednom Nemecku alebo Švédsku.

Vo Francúzsku prišlo k zdaneniu v roku 2012, ktoré viedlo k poklesu približne 3-3,5 litra na osobu ročne. V prepočte to znamená približne 9 mililitrov denne, teda ani jeden poriadny hlt. Následne v roku 2015 zaznamenali nárast o 4,2 % oproti poslednému roku pred zdanením.

energetak nalieva do pohara

Daň nezníži obezitu populácie

Podľa portálu NCD-RisC, ktorý úzko spolupracuje so Svetovou zdravotníckou organizáciou a mapuje zdravie v 200 krajinách sveta, sa obezita v uvedených krajinách za posledné obdobie nijako nezlepšila. Naopak, dosiahla mierny nárast.

obezita v krajinach
 
Zdroj: NCD RisC

Priemerný BMI index populácie v týchto krajinách rovnako vzrástol alebo zostal nezmenený:

BMI v krajinach

Zdroj: NCD RisC

Slováci sa musia začať hýbať

Téme sa venovala aj slovenská Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd a Európska asociácia nealkoholických nápojov, ktoré uvádzajú, že Slováci vypijú len približne 3 % svojho denného kalorického príjmu. Zníženie konzumácie nápojov by preto nijako výrazne neprispelo k vyriešeniu situácie  s mierou obezity.

Výrobcovia nápojov zareagovali na výzvu Európskej Komisie a členských krajín na spoločný prístup k  zníženiu obsahu pridaných cukrov v potravinách a nápojoch a prijali dobrovoľné záväzky na postupné zníženie kalorickej hodnoty nápojov.

Už v roku 2015 obsahovali nápoje o 12 % menej cukru než v roku 2000, znižovanie pokračuje a do roku 2020 by sa malo množstvo kalórií znížiť o ďalších 10%.

Riešenie obezity populácie je však ukryté úplne inde.

Ako my radi hovorievame, všetkého treba s mierou a každé chutné jedlo či nápoj musí byť v rovnováhe so zdravým pohybom. Ako dobre vieme, bez cukru by náš mozog nemohol fungovať a priberanie je jednoducho následok vyššieho energetického príjmu, ktorý naše telo nespálilo.

Navyše, ak sa pravidelne nehýbeme, sme aj hlúpi, tak prečo nezačať zdaňovať radšej náš voľný čas prechádzkou, behom, plávaním, kolektívnym športom či návštevou posilňovne?

 

infografika dan zo sladenych napojov